Mnemosine

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Dante Gabriel Rossetti Study Of Jane Morris for ‘Mnemosyne’, 1876

Los griegos la llamaron Mnemosine. Allí, en medio de límites que no conocía y mañanas con árboles vi trans­currir mi infancia. La casa era tranquila, como mi hori­zonte. Los muros blancos de la parte vieja de la ciudad, allá a lo lejos, sobre la colina, iluminaban mi cuarto con la delicadeza de quien conoce bien lo sólido de sus raí­ces, de dónde viene y hacia dónde va. Formaban parte, al cabo, de un lugar milenario y su duración había sido prevista para una eternidad de ojos cambiantes. Aquella noche de final de septiembre todo estaba en silencio y el nuevo curso iba a comenzar. Tumbada sobre el lecho, mi hermana sonreía, presa de un sueño que yo no supe compartir. Sentí el tableteo de la lluvia golpeando el balcón; hasta mi rostro llegaba el olor a mojado de la calle vacía. Oí el galope de la tormenta, la respiración de las nubes huyendo en desbandada. Entonces sucedió: como una súbita revelación de pron­to comprendí que mi pequeño reino había terminado.

Jenaro Talens

Orfeo filmado en el campo de batalla, 1993

Dante Gabriel Rossetti was an English poet, illustrator, painter and translator. He founded the               Pre-Raphaelite Brotherhood in 1848 with William Holman Hunt and John Everett Millais, and was later to be the main inspiration for a second generation of artists and writers influenced by the movement, most notably William Morris and Edward Burne-Jones. His work also influenced the European Symbolists and was a major precursor of the Aesthetic movement.
Rossetti’s art was characterised by its sensuality and its medieval revivalism. His early poetry was influenced by John Keats. His later poetry was characterised by the complex interlinking of thought and feeling, especially in his sonnet sequence The House of Life. Poetry and image are closely entwined in Rossetti’s work; he frequently wrote sonnets to accompany his pictures, spanning from The Girlhood of Mary Virgin (1849) and Astarte Syriaca (1877), while also creating art to illustrate poems such as “Goblin Market” by the celebrated poet Christina Rossetti, his sister.
Rossetti’s personal life was closely linked to his work, especially his relationships with his models and muses Elizabeth Siddal, Fanny Cornforth and Jane Morris.

 

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